Numer alarmowy 112
Informacje o działalności
WOJEWÓDZKIEGO CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO w OPOLU
Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Opolu rozpoczęło odbieranie zgłoszeń z numeru alarmowego 112, operatorzy odbierają zgłoszenia z całego obszaru województwa opolskiego.
Co usłyszy osoba wybierająca numer 112?
1. zapowiedź „Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego
w Opolu - proszę czekać”,
2. po wysłuchaniu zapowiedzi (warunek konieczny), zgłaszający usłyszy operatora numeru alarmowego, który przedstawi się słowami „Operator np. trzeci (podaje numer przypisany do konkretnej osoby), w czym mogę pomóc?”,
3. osoba zgłaszająca powinna w możliwie jak najdokładniejszy i najkrótszy sposób przedstawić, czego dotyczy zgłoszenie,
4. w razie konieczności operator numeru alarmowego będzie wypytywał o niezbędne szczegóły dotyczące zgłaszanego zdarzenia, pozwoli to na przekierowanie zgłoszenia do właściwej służby ratowniczej,
5. po sklasyfikowaniu przez operatora zdarzenia, operator informuje zgłaszającego, z jaką służbą ratowniczą połączy - słowami „proszę się nie rozłączać, łączę
z dyspozytorem Państwowej Straży Pożarnej / Policji / Państwowego Ratownictwa Medycznego”,
6. zgłaszający usłyszy w słuchawce telefonu „proszę czekać”, do momentu nawiązania trójpołączenia pomiędzy: zgłaszającym – operatorem numeru alarmowego – dyspozytorem służby ratowniczej,
7. operator przekazuje rozmowę służbie ratowniczej do realizacji zgłoszenia.
Istnieje możliwość, iż osoba chcąca zgłosić zdarzenie usłyszy po dłuższej chwili
w słuchawce zapowiedź
„Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach - proszę czekać”,
znaczy to, że wszystkie linie w WCPR w Opolu są zajęte i osoba dodzwoniła się do WCPR w Kielcach, który zastępuje ośrodek w Opolu. Operatorzy numeru alarmowego w Kielcach mają takie same możliwości przełączania rozmów do służb ratowniczych jak w Opolu, więc nie ma obaw, by zgłoszenie nie zostało załatwione.
WCPR w Opolu nie jest infolinią.
Tego typu zgłoszenia jedynie blokują i wydłużają czas osób zgłaszających faktyczne stany zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska.
Numer alarmowy 112 wybieramy wtedy, gdy jesteśmy świadkiem wystąpienia lub podejrzenia wystąpienia nagłego zagrożenia dla życia i zdrowia, środowiska lub mienia, np.: pożar, wypadek drogowy, zasłabnięcie przechodnia na chodniku, podejrzanie zachowująca się grupa ludzi, bójka, itp.