Europejski Dzień Numeru 112
Wtorek 11 lutego to Europejski Dzień Numeru 112. Od 20 grudnia 2013 r. wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru 112 są obsługiwane w Centrach Powiadamiania Ratunkowego, czyli w ramach jednolitego Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Na Opolszczyźnie CPR rozpoczęło działanie w sierpniu 2012. Na początku odbierało telefony tylko z terenu powiatu opolskiego, od początku 2013 – jako pierwsze w Polsce - rozpoczęło obsługę całego województwa. Od czerwca w opolskim CPR funkcjonuje nr tel. 696 112 112, na który zgłoszenie alarmowe można przysłać sms-em.
Centra Powiadamiania Ratunkowego mają za zadanie obsługę zgłoszeń alarmowych, czyli odebranie połączenia, zakwalifikowanie go i przekazanie do odpowiedniej służby, która będzie mogła udzielić pomocy. Podstawowym celem systemu jest, aby zgłoszenie od osoby potrzebującej pomocy zostało jak najszybciej przekierowane do właściwej służby ratunkowej. Dzięki otrzymywanym automatycznie przez operatorów informacjom na temat lokalizacji dzwoniącego, udzielenie pomocy jest ułatwione w sytuacji gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie gdzie się znajduje.
CPR pełni dziś ważną rolę selekcji połączeń zbędnych, pomyłkowych i fałszywych. Statystyki pokazują, że ok. 75 proc. zgłoszeń jest fałszywych lub nieuzasadnionych. Bywa, że funkcja "SOS" w telefonie, służąca do wzywania pomocy jest traktowana jak pomoc techniczna - szczególnie przy zablokowaniu karty sim. Często zdarzają się niestety sytuacje zamawiania pizzy lub taksówki, a nawet pytania „co zrobić, bo bankomat zatrzymał mi kartę”. Warto także pamiętać, że telefon komórkowy bez karty SIM również wykona połączenie 112 o czym czasem zapominają rodzice dając takie telefony dzieciom do zabawy. (żródło: http://www.opole.uw.gov.pl/europejski-dzien-numeru-112)
Więcej informacji na temat Europejskiego Dnia Numeru 112 można znaleźć na stronie internetowej : Ministerstwa Spraw Wewnętrznych LINK